“De stad kan de leegstand in het centrum van Lier verhelpen door zelf panden op te kopen. Een autonoom gemeentebedrijf kan die rol op zich nemen.” Dat zei Marleen Vanderpoorten van Open VLD gisteren, tijdens het kopstukkendebat van Unizo Lier en LON Neteland, één van de negen Lokale Ondernemersnetwerken van Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. Voor een aangename binnenstad moeten grote stadsbussen van De Lijn ook weg uit het centrum, klonk het bijna unaniem.

In het Sint-Gummaruscollege in Lier hebben zeven kopstukken gisteren hun plannen uit de doeken gedaan voor zo’n honderd ondernemers. Vooral mobiliteit en de leegstand in de stad zijn thema’s waar de partijen op inzetten. Met verschillende visies.

Huidig burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) gelooft in premies om leegstand tegen te gaan. “Wie een handelszaak begint in een leegstaand binnen het vastgelegde winkelgebied, maakt kans op een premie van 10.000 euro. Voor eigenaars die hun pand gewoon leeg laten staan, is er sinds een aantal jaren een belasting op leegstand.”
De heffing bedraagt 2.500 euro voor een woning of gebouw, 750 euro voor een kamer die gedurende twaalf maanden in het leegstandsregister staat.

“Als je door de Antwerpsestraat loopt, valt de leegstand op. Ik vind dat een lokaal bestuur dit zelf moet aanpakken. De stad kan de leegstand in het centrum verhelpen, door zelf panden op te kopen. Een autonoom gemeentebedrijf kan die rol op zich nemen”, zei Marleen Vanderpoorten, lijsttrekker van Open VLD in Lier. “Als de premies niet aanslaan, moeten we zelf met oplossingen komen.”
“Zo’n premie kan wél werken, maar je moet ook inzetten op de coaching van ondernemers. Nu subsidiëren we eigenlijk de huiseigenaars. Misschien moeten we wat minder financiële steun geven en meer inzetten op  coaching”, liet Stijn Coenen (CD&V) weten.

Voka – Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen zet vol in op de begeleiding van jonge ondernemers, met projecten en opleidingen als Bryo en Plato. “Die rol moet Voka zeker blijven spelen”, zei Coenen. “De stad moet blijven inzetten op het partnership met Voka. Zij hebben grote netwerken die over de grenzen heen kijken”, zei Philippe Iglesias (sp.a).
Volgens Tom Claes (Groen-Lier&Ko) is er ook een incubator nodig. “Die moet jonge ondernemers aantrekken om zich in het stadscentrum te vestigen. Maar die moet ook bestaande ondernemers helpen om te vernieuwen. Het economisch landschap verandert razendsnel: niet iedereen kan volgen en heeft tijd om zich om te scholen.” 

Masterplan Mobiliteit
Op minder dan een maand van de lokale verkiezingen is mobiliteit ook een belangrijk thema. Tijdens het kopstukkendebat waren de meeste partijen het er over eens dat de grote stadsbussen van De Lijn uit het centrum moeten. “De Lijn experimenteert met kleinere shuttlebusjes. Lier heeft volgens ons de ideale schaal om zo’n proeftuin te zijn”, zei Stijn Coenen van CD&V.
“We hebben daar met De Lijn al over gesproken. Maar ze zijn duur, die busjes. De stad kan die busjes zelf kopen, maar dat zal een serieuze hap uit het budget zijn”, liet huidig burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) weten.

Volgens Marleen Vanderpoorten (Open VLD) is er een groot masterplan ‘Mobiliteit’ nodig voor de stad Lier. “Dat plan moet straten in categorieën verdelen: zo moet duidelijk zijn waar auto’s welkom zijn en waar voetgangers en fietsers absolute prioriteit hebben.”
Voor Marcel Taelman van de partij ‘Hart voor de Burger’ moeten er meer parkeerplaatsen komen om meer mensen naar het stadscentrum te lokken.